Een wereld waarin we clichés vermijden willen, maar wel allemaal roepen dat de wereld zo snel gaat. Een wereld waarin we generaties met de laatste letters van het alfabet benoemen, om te omschrijven of je digitaal vaardig bent. Dat is de wereld waarop we rondlopen, jij en ik. Een wereld waarin jij je eigen merk bent, of in elk geval jezelf aan(ge)praat (krijgt) dat dat zo is, als gevolg van individualisering en een grote behoefte aan persoonlijk contact. In een razendsnel tijdperk communicatie gaan studeren. Een wereld waarin van ons verwacht wordt dat we als communicatiestudenten digitaal vaardig zijn. Of in elk geval, vaardig genoeg. Maar kun je die grens wel trekken? Kun je digitaal vaardig (genoeg) zijn? En zo ja, hoe wordt je dat, digitaal vaardig?

 Om hierachter te komen neem ik je mee in mijn digitale wereld. Als ‘generatie Z’ (heh, wat?) zijn we continu online, ook ik. De hele dag ben ik online, voor werk en privé. Als je me wilt bereiken is mailen effectiever dan bellen en Twitter weer sneller als je reactie wilt. Geen generatie die meer digitaal vaardig is dan de onze, lijkt het. Als hoogopgeleide jongere kun je de digitale wereld meer en meer inzetten voor eigen belang. Waar zit de kennis om inzicht te vergaren over de werking van de digitale wereld? In ‘the cloud’, het makkelijkste antwoord om met de vraag weg te komen. Helaas staan er geen richtingaanwijzers in die wolk en dus, dus moet je zelf opzoek.

KENNIS

Allereerst wil ik hierbij het onderscheid maken tussen nieuwe kennis en bestaande kennis. De laatste is niet bij voorbaat al afgeschreven en de eerste is niet perse beter. Voor mij is Twitter het kanaal om heel specifiek kennis te vergaren. Alle kennis ingedeeld in lijsten, bekijk ik alleen nog in lijsten. Tweetdeck is helemaal het einde. Geen betere manier om al het nieuws op een rij te krijgen, social influencers met elkaar te kunnen vergelijken en informeler te kunnen netwerken. Bij die social influencers is kennis te vergaren. Neem Techexpert Rachid Finge (NOS). Social Influencer in die zin dat hij bovenop nieuwe trends en ontwikkelingen zit, nieuw is ongeëvenaard. Kennis die online gedeeld wordt. Kritische journalisten die hun inzichten delen met de wereld, vrij te volgen door iedereen. Juist doordat Twitter in een beperkt aantal tekens blijft wordt er sneller gedeeld. In 140 tekens kun je geen wereldwijsheid kwijt, schijnt het. Maar het is genoeg om nieuwe ontwikkelingen op te pikken. Het leuke van Twitter, je kunt makkelijk en vrijblijvend reageren. Interactie is super simpel. Deze manier van online netwerken is door zijn informaliteit niet minder effectief.Kate Toon, SEO, copywriting, copywriter, strategies   Grote namen als ‘Frankwatching’ of ‘Kate Toon’ (SEO copywriter) en ‘Jungleminds’ die hun kennis delen. Zij draaien op de effectiviteit van online media en verkrijgen hun fans door in te spelen op de grote vraag naar transparantie. Kijk maar hoe zij het doen hoor je dan. En zo groeien ook zij. Dat ze bestaande kennis delen maakt die kennis niet minder goed. Kennis moet ooit vergaard worden en leidt tot nieuwe inzichten, van anderen en/of door eigen ontdekkingen. Wat we nu weten is waar de kennis zit. Online. Kijk waar grote namen en onbekende namen zich begeven. De kunst is het vinden van mensen met visie en een kritische blik. Dankzij personal branding wordt dit mogelijk.

HOUDING

Wat heeft dit alles met digitale vaardigheid te maken? De continue ontwikkeling van alles wat digitaal is? Google die een huismerk-strategie aan het toepassen is door het aanbieden van open source software, personal branding door middel van ‘lifestyle blogs’ in combinatie met de vraag naar transparantie. Smartphones die steeds meer functies overnemen en mensen die hun tijd zo efficiënt mogelijk willen gebruiken.

Het is leuk als je weet waar kennis zit, of waar je hem zou kunnen vinden, maar kennis en ontwikkelingen zijn een antwoord op de vraag. (wat) Wil ik leren? Waarom wil ik leren? Om digitaal vaardig te zijn heb je een aantal keuzes: – Ik ga mee met de stroom. – Ik vraag me af waarom dingen werken zoals ze doen. – Ik zit bovenop ontwikkelingen en visies en ontwikkel mijn eigen visie hierop. Deze dingen staan los van het feit wat de huidige middelen zijn die ingezet worden.
Wil je leren digitaal vaardig te zijn? Dan moet je bereid zijn om te leren wat er actueel is. Wat voor middelen ingezet worden en waarom dat werkt.
Digitale vaardigheid is ook een vaardigheid die vooruit kijkt. We doen iets –laat ik het Q noemen, dat verandert de context waarop je dat uitoefent. In een veranderde context is de kans vrij groot dat Q niet meer hetzelfde resultaat boekt. Dat is de drang om te ontwikkelen, om te groeien in datgene wat we doen. Digitale vaardigheid is dus ook het bewust zijn op ontwikkelingen en hier een visie op ontwikkelen. Zoals blijkt, ik ben van mening dat digitale vaardigheid een houding is. Een houding die in het verlengde ligt van de wens om de wereld te begrijpen. Een houding die alles te maken heeft met de actie die daarop volgt.

GEDRAG

We weten waar kennis te vinden is. We zijn benieuwd naar deze kennis en de invloed die deze uitoefent op de context, de maatschappij waarin deze toegepast wordt. Deze nieuwsgierigheid uit zich allereerst in het meedoen met ‘dat wat er speelt.’ Mee gaan met de stroom om hem te begrijpen. Actieve social media kanalen en spelen met diverse blogplatformen. Linkedin gebruiken, omdat generatie X en Y hier nog waarde aan hechten, maar ook je eigen manier vinden om te netwerken. Terwijl je uitvindt hoe iets praktisch werkt, uitvinden waarom het werkt en daarmee hoe je het in kunt zetten voor jouw doeleinden. Een kwestie van gewoon prutsen. Om het maar gedaan te hebben.

Tot slot, het combineren van dit alles. We zijn aan het prutsen, we willen weten waarom iets werkt en we weten waar kennis te vinden is. Alle unieke merkjes profileren zich online, zij delen hun kennis. Hun ideeën over nieuwe ontwikkelingen, het willen ontdekken en het in gebruik nemen van het gigantische digitale aanbod. Niet om je zichtbaar door ‘the cloud’ te kunnen bewegen, maar om ‘the cloud’ te kunnen bewandelen naar eigen inzicht. Je weet wat er te vinden is, je wilt weten hoe het verdergaat, je vindt uit hoe het werkt.

Wanneer ben je digitaal vaardig? Digitale vaardigheid is niet het kunnen twitteren, het websites bouwen, het bloggen en niet het plaatsen van linkjes intern en extern. Digitale vaardigheid is het bewustzijn van de rol van het digitale leven in het bestaan van mensen. De openheid voor nieuwe ontwikkelingen en het willen leren gebruiken en toepassen van programma’s, platforms en kanalen. Het opdoen van kennis, om het in te zetten voor eigen doeleinden en de ontwikkelingen hierin mee te nemen. Digitale vaardigheden zijn niet zo digitaal.

(Deze post is eerder gepubliceerd voor een schoolopdracht)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.