Ik wil net niet zeggen dat ik geïnspireerd raak door chocolade. Maar Tony’s Chocolonely’s jaarverslag is heel tof. Zowel door mijn persoonlijke bril als door die vanuit mijn professie: communicatie. Het spreekt me heel erg aan dat dit een organisatie is die pioniert. Daar tien jaar geleden mee begon, maar dat nog steeds doet/moet doen.
Een paar dingen uit het verslag die me opvallen, die ik tof vind en wat me daar in uitdaag:
Tony’s chocolonely is transparant.
En dan niet transparant zoals heel veel bedrijven transparant claimen te zijn, nee. Door het lezen van hun jaarverslag snap je niet alleen hun missie en visie, ze verwoorden ook gewoon wat hun communicatiestrategieën zijn. Dat staat er nèt niet letterlijk. Maar is heel duidelijk waarneembaar, ook door de KPI’s die ze zich stellen. Een goed voorbeeld van practice what you preach + benoemen als het fout gaat. Want er worden gewoon fouten gemaakt. En doelen niet gehaald. En ook dat wordt vermeld.
Oh en nog iets transparants? In een mooie factsheet kun je precies zien hoeveel van jouw reep nettowinst voor Tony’s is. (En dat 50% van de consumentenprijs het maken van de reep betreft, van boon tot wikkel.)
Tony’s Chocolonely gebruikt free publicity.
Hun motto? Als we hard werken vertelt ons verhaal zichzelf wel. Nu vallen daar wat kritische noten bij te zetten, maar fact is dat ze (online) een sterk merk zijn. Met een ontzettende groei aan directe betrokkenen in de vorm van vaste volgers.
Door het hele jaarverslag heen kom je hun online publicaties tegen, maar ook de persberichten. Berichten die weer overgenomen worden door allerlei media.
Wat ik daar van leer? Geld is niet de enige factor tot succes. Relaties zijn dat wel.
Tony’s Chocolonely investeert in relaties.
Ze vragen zich af hoe ze hun groeiende volgersgroep direct kunnen betrekken. Gaat er iemand mee naar Ivoorkust? Maar ook als het aankomt op hun personeel, alle klachten worden serieus genomen. Social engagement is een van de grote drijvers van Tony’s Chocolonely. En dat werkt. Tweerichtingsverkeer.
Tony’s Chocolonely is duurzaam
Als ware chocolonelyfan vergeet ik misschien dit punt al wel te noemen. Zo vanzelfsprekend vind ik het dat Tony’s een van de kartrekkers is als het gaat om sustainability. Duurzaamheid. Pionieren.
Dit komt – wat mij betreft – omdat de organisatie zó ontzettend missiegedreven is, dat je dat overal tegenkomt. Op de reep, in de reep, aan de binnenkant van de wikkel, in bijna elke communicatie-uiting die ze maken… En de gedrukte versie van het jaarverslag die ik bezit? Die is gemaakt van de bladeren van maïs en suikerriet.
Het hele jaarFAIRslag lezen? De digitale versie kun je vinden op de site van Tony’s.