“Piraterij is een misdrijf.” Piraterij is net zo erg als het beroven van een fysieke winkel, is de
boodschap.
We kennen de video die bij de meeste films ingesloten zit; wanneer je in de bioscoop een film kijkt en wanneer je een film van een schijfje kijkt. Voor zover ik me kan herinneren was dit al in de tijd dat ik nog films keek op videobanden.
Vervolgens was er nog de tijd dat downloaden nog niet zo massaal scheen te gebeuren, downloaden toch nog een beetje eng was en taboe om over te praten. Downloaden? Dat deed je niet. Tegenwoordig lijkt downloaden de norm. We downloaden muziek, films, games, boeken en afbeeldingen. Diefstal is normaal geworden.
Waarom is downloaden* zo aantrekkelijk? Het is gratis. Het gaat snel. Er zijn gebruikshandleidingen en er is een service die 24/7 tot je beschikking staat: the world wide web. Het filmpje benadrukt dat er maar één excuus is wanneer downloaden zou mogen. Sterker nog, er is een hele lijst met argumenten waarom we downloaden, maar dit zijn allemaal uitvluchten en deze argumentatie is uiteindelijk niets waard.
Terug naar dat ene excuus… alleen downloaden wanneer het programma verboden is en daarom niet beschikbaar. En daarmee is de discussie weer terug op het punt legaliteit.
De consument koopt games en games zijn duur. Je wilt waar voor je geld. Enerzijds zijn er reviews, maar games blijven een investering en dus wil je er zeker van zijn dat ze je geld waard zijn. Een van de dingen uit de video die me zeer aanspreken is het feit dat ze verantwoordelijkheid leggen bij de activiteit (en dus ook de passiviteit) van de consument. Koop je een game niet omdat er geen proefvariant van is? Laat het weten. Juist door ontwikkeling van online media zijn bedrijven bereikbaarder dan ooit en kun je invloed uitoefenen op de industrie.
In de video worden enkele manieren voorgelegd aan organisaties en consumenten om downloaden te verminderen. Naast het feit dat je als burger de verantwoording hebt, werken mensen voor de spellen en anders wil je misschien de toekomstige gameontwikkeling wel stimuleren. Organisaties moeten demo’s aanbieden, klanten belonen voor het legaal aanschaffen
van hun producten en hun service verhogen.
Hoe realistisch is dat? We zijn te ver doorgeslagen met downloaden. We zijn zo gewent aan ‘gratis’ dat we niet meer willen betalen voor het product. Ik denk dat we in de toekomst alleen nog willen betalen voor de ervaring. De markt zal zich daar meer op moeten richten. Ik verwacht dat er steeds meer downloads beschikbaar zullen zijn waarvoor je zelf mag bepalen hoeveel je er
voor wilt betalen.
Nog een voorspelling met betrekking tot piracy? We zullen de komende vijf jaar steeds meer ethische kwesties moeten gaan uitvechten. Er komt een punt waarin de discussie privacy de discussie piracy op die manier gaat kruisen. Een punt waarop we niet meer onze schouders ophalen omdat ‘dit zo makkelijk is’ en een punt waarop we niet langer kunnen zeggen dat we niet
beter wisten en het altijd al zo deden.
Als communicatiestudent sta ik over een enkel paar jaren op de arbeidsmarkt en neem ik een rol in, in dit debat. Ik wordt geacht dit te (kunnen) sturen en hier strategisch in mee te denken.
Waarom ik net die toekomstverwachtingen uitsprak? Omdat ik denk dat het belangrijk is om je bewust te zijn van de invloed van ontwikkelen op de maatschappij. Wat gebeurd er als iedereen een mening heeft en deze online uit? Wat voor rol heb je, als persoon, als professional, in een discussie die verder voert dan jouw landsgrenzen?
Om op deze vragen antwoord te kunnen geven is het belangrijk om je bewust te zijn van je positie en om eerlijk te zijn. Ik vermoed dat de gedragscode die er nu is voor online publishers aangescherpt gaat worden en verplicht wordt. Als communicatieprofessional moet je hier in mee gaan en de kartrekker zijn: laten zien waarom eerlijkheid zo belangrijk is.
Heerlijk vind ik het om uren op het internet rond te hangen, te kijken naar wie er invloed hebben en wat daar de gevolgen van zijn. Om te zien wat voor invloed online content kan hebben en hoe je gedrag kan beïnvloeden. Kijk naar PR-bureaus en hoe zij omgaan met social influencers, het lijkt me heel leuk om op die manier mijn studie in te kunnen zetten.
*In deze essay bedoel ik met downloaden het illegaal downloaden en
verspreiden van programma’s.
#Deze essay is geschreven in opdracht van school