Instagram strategy, content strategy, social media

Met meer dan 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers en zo’n 1,2 miljard dagelijkse likes is Instagram een waanzinnig groot medium. Prachtige foto’s maken is een fluitje van een cent en het delen op andere sociale netwerken gaat makkelijk en snel. Waarom werkt Instagram?

Elke afbeelding op Instagram is er weer eentje meer in de massa, zo lijkt het. Beeld na beeld, elk hun eigen verhaal, in een eigen kleur. Dat is Instagram: sfeer. Met een paar klikken is een foto gemaakt, is jouw beeld bewerkt tot een kunstzinnig hoogstandje en deel je het binnen je sociale netwerk. Maar dat is niet het doel, kunstscheppen. Instagram is een fantastisch middel om je identiteit te visualiseren.

Sfeer, de uitstraling van alle afbeeldingen die voorbij komen drijven op een dag, sfeer blijft hangen. Bij ons is het gezellig, wil je misschien uitstralen. Dus daarom een foto van een borrel. Juist door het samenzijn in diverse foto’s naar voren te laten komen kun je die gezelligheid benadrukken. Of je enthousiasme voor je dienst/product. Mee achter de schermen, bewust transparant zijn.

Door eenzelfde layer over je foto’s te plaatsen creëer je herkenbaarheid. Dat vertrouwde gevoel wat je volgers bij jouw afbeeldingen krijgen kun je koppelen aan tags. Zet met die tag een trend onder je volgers en doe mee met jouw helden. Instagram biedt de mogelijkheid om een plaats toe te voegen aan je afbeelding. Waar bevind jij je? Of, waar is mijn organisatie actief? Dit werkt twee kanten op, wat wordt er online geplaatst, waar staat mijn naam bij? Ook als jij vermeld bent is dat te zien op de fotokaart.

Vanwege het vluchtige karakter verdwijnen beelden al snel naar beneden, een probleem wat Twitter ook kent. Verschillen tussen Instagram en Twitter? Op Instagram kun je beeld met tekst gebruiken. Instagram is veel beter inzetbaar voor discussies, vanwege het commentsysteem. Bij Twitter is dit onoverzichtelijk en enigszins traag, bij Instagram komen alle comments onder elkaar. Voor beiden geldt echter dat je moet blijven creëren om gezien te worden.

Blijf je staan op de mat, om trends voorbij te laten schieten, omdat je doelgroep (nog) geen actief gebruiker is, omdat Instagram weer een nieuwsstroom is en omdat je via andere social media in contact staat met de buitenwereld? Of kom je binnen, wie weet wat zich achter de deur bevindt? De kracht van Instagram: jouw beeld en de interactie. Je eigen visuele verhaal gaat hier verder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.